Η Μέση Ανατολή αποτελεί ίσως την πιο χαρακτηριστική περίπτωση περιοχής με συστημική ρευστότητα και διαρκή αναπροσδιορισμό ισορροπιών ισχύος Η εν εξελίξει κλιμάκωση Ισραήλ–Ιράν δεν πρέπει να ιδωθεί ως απομονωμένο διμερές επεισόδιο, αλλά ως συμπύκνωση συστημικών εντάσεων που αφορούν ζητήματα ασφάλειας, ελέγχου ενέργειας, εθνοθρησκευτικής κυριαρχίας και παγκόσμιας στρατηγικής.

 

Η Ανατροφοδότηση του Διλήμματος Ασφάλειας

Η θεμελιώδης γεωπολιτική αντιπαράθεση Ισραήλ–Ιράν δεν βασίζεται αποκλειστικά στην πυρηνική απειλή. Αντίθετα, είναι προϊόν διασταυρούμενων στρατηγικών αφηγήσεων, ιστορικών τραυμάτων και ανταγωνιστικών οραμάτων περιφερειακής ηγεμονίας. Το Ισραήλ αντιμετωπίζει το Ιράν όχι μόνο ως υπαρξιακή απειλή λόγω του πυρηνικού του προγράμματος, αλλά και ως κόμβο ενός “σιιτικού άξονα” που επιδιώκει την αποσταθεροποίηση της εβραϊκής κρατικής υπόστασης μέσω έμμεσων μετώπων

Το Ιράν, από την άλλη πλευρά, εντάσσει την αντιπαλότητα στο αμυντικό του δόγμα ασύμμετρης αποτροπής. Βλέπει το Ισραήλ ως προέκταση της αμερικανικής στρατηγικής παρουσίας και επιδιώκει να περιορίσει την επιρροή του μέσα από proxy μηχανισμούς, αξιοποιώντας το δόγμα των «forward defense zones».

Η ανάλυση με βάση το δίλημμα ασφάλειας δείχνει ότι κάθε ενέργεια του ενός μέρους για να ενισχύσει την άμυνά του εκλαμβάνεται από το άλλο ως πρόκληση. Το έλλειμμα διαλόγου και η έλλειψη θεσμικών μηχανισμών αποτροπής οδηγούν αναπόφευκτα σε στρατηγική ανατροφοδότηση κρίσης.

 

Γεωοικονομικές Επιπτώσεις και Ενεργειακός Ανταγωνισμός

Η οικονομία της Μέσης Ανατολής είναι αλληλένδετη με την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια. Η στρατηγική σημασία των Στενών του Ορμούζ, από τα οποία διέρχεται σχεδόν το 20% των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου, καθιστά κάθε πιθανότητα στρατιωτικής σύγκρουσης υψηλού ρίσκου για το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Ήδη οι πρόσφατες επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια από φιλοϊρανικές ομάδες έχουν προκαλέσει αστάθεια στις αγορές και φόβους για παγκόσμια ύφεση.

Η κρίση έχει προκαλέσει ανασχηματισμό ενεργειακών στρατηγικών: η Ευρώπη επιταχύνει τη διαφοροποίηση των προμηθευτών της (Ανατολική Μεσόγειος, Καύκασος), ενώ Κίνα και Ινδία προσπαθούν να θωρακίσουν τα ενεργειακά τους συμφέροντα με επενδύσεις σε λιμάνια και υποδομές στη Μ. Ανατολή (π.χ. Gwadar, Duqm). Η ενεργειακή διάσταση δεν είναι πια απλώς οικονομικό εργαλείο, αλλά γεωπολιτικό όπλο και στοιχείο διπλωματικής επιρροής.

 

Ανθρωπιστική Ασφάλεια και Πολιτική Αστάθεια: Οι Αόρατοι Κίνδυνοι

Η αστάθεια στη Μέση Ανατολή δεν προκύπτει μόνο από κρατικούς ανταγωνισμούς αλλά και από εσωτερικές αποσυνθέσεις κρατών, που δημιουργούν «μαύρες τρύπες κυριαρχίας». Συρία, Λίβανος, Υεμένη και σε μικρότερο βαθμό το Ιράκ έχουν μετατραπεί σε πεδία πολιτοφυλακής, με παράλληλα δίκτυα διακυβέρνησης και εθνο-θρησκευτικής διαίρεσης.

Η απουσία θεσμικής επανανομιμοποίησης, οι οικονομικές κρίσεις και η ριζοσπαστικοποίηση νέων πληθυσμών λειτουργούν ως  αιτίες μόνιμης αστάθειας. Ο ΟΗΕ καταγράφει πάνω από 100 εκατομμύρια εκτοπισμένους στην περιοχή, ενώ η ΕΕ παραμένει ανοχύρωτη απέναντι στο ενδεχόμενο νέων μαζικών μεταναστευτικών κυμάτων.

Αναδεικνύεται η ανάγκη για μια νέα έννοια ασφάλειας: ανθρωποκεντρική, διακρατική και αναπτυξιακά στοχευμένη, που θα ενσωματώνει την αντιμετώπιση κοινωνικών ανισοτήτων και της πολιτικής απόγνωσης των νέων γενιών.

 

Στρατηγικές Αποτροπής: Από την Παραδοσιακή Διπλωματία στη Δομική Σταθερότητα

4.1 Αναδιάρθρωση των Θεσμικών Πλαισίων

Η JCPOA απέδειξε ότι οι πολυμερείς συμφωνίες μπορούν να λειτουργήσουν, αλλά χωρίς μηχανισμούς επιτήρησης και διαιτησίας καθίστανται ευάλωτες στην πολιτική βούληση των ηγεσιών. Απαιτείται η δημιουργία ενός μόνιμου περιφερειακού μηχανισμού ασφαλείας με δυνατότητα ενεργοποίησης διπλωματικής παρέμβασης και τεχνικής αποτροπής (επιθεωρήσεις, κυρώσεις, διαπραγμάτευση).

4.2 Οικονομική Συνδεσιμότητα ως Παράγοντας Ειρήνης

Οι θεωρίες «εμπορικής ειρήνης» (liberal peace theory) υποστηρίζουν ότι η οικονομική αλληλεξάρτηση μειώνει την πιθανότητα σύγκρουσης. Επενδύσεις σε υποδομές, συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα, περιφερειακές ζώνες συνεργασίας μπορούν να καταστήσουν το κόστος της πολεμικής σύγκρουσης απαγορευτικό.

4.3 Δημόσια Διπλωματία και Θρησκευτικός Διάλογος

Η καταπολέμηση του μίσους και της δαιμονοποίησης είναι κρίσιμη. Η θρησκεία, αντί να αποτελεί μοχλό διαίρεσης, μπορεί να λειτουργήσει ως κοινή ηθική γλώσσα.

Η ανάλυση σεναρίων (scenario analysis) αποτελεί αναπόσπαστο εργαλείο της στρατηγικής σκέψης στις διεθνείς σχέσεις, ειδικά όταν εξετάζεται μια εξαιρετικά ρευστή περιοχή όπως η Μέση Ανατολή. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει τη διαχείριση αβεβαιότητας και βοηθά κράτη, διεθνείς οργανισμούς και αναλυτές να προετοιμαστούν για ποικίλες εκβάσεις με βάση λογικές προβολές υπαρκτών μεταβλητών. Στην περίπτωση της τρέχουσας κρίσης, οι κυρίαρχοι γεωπολιτικοί άξονες —ο ιρανοϊσραηλινός ανταγωνισμός, η διεθνής ανάμειξη, η εσωτερική σταθερότητα των κρατών και η ενεργειακή ρευστότητα— οδηγούν σε τέσσερα διακριτά σενάρια με διαφορετικό βαθμό πιθανότητας και συστημικής επίδρασης.

 

 Σενάριο 1: Ελεγχόμενη Κλιμάκωση και Επαναφορά Διπλωματικών Διαύλων

Σε αυτό το σενάριο, η ένταση μεταξύ Ιράν και Ισραήλ παραμένει υψηλή, ωστόσο αποτρέπεται μια ευρείας κλίμακας στρατιωτική σύγκρουση. Η διεθνής κοινότητα —κυρίως η ΕΕ, η Κίνα και εν μέρει οι ΗΠΑ— επιτυγχάνει να δρομολογήσει μια νέα διπλωματική πρωτοβουλία για τη σταδιακή επαναφορά των συνομιλιών σε επίπεδο JCPOA+ Το Ισραήλ, αν και διατηρεί επιφυλάξεις, συγκρατείται από το να προχωρήσει σε προληπτικό χτύπημα, καθώς αξιολογεί ότι το πολιτικό κόστος μιας ευρείας σύγκρουσης υπερβαίνει το στρατηγικό όφελος.

Σε αυτή την τροχιά, παρατηρείται ένας αναδυόμενος διπλωματικός ρεαλισμός: τα εμπλεκόμενα μέρη αναγνωρίζουν το τεράστιο κόστος που θα είχε μια απροκάλυπτη σύγκρουση, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά. Ενεργοποιούνται δίαυλοι διαμεσολάβησης μέσω τρίτων κρατών, όπως το Κατάρ, το Ομάν και η Τουρκία. Η πολιτική σταθερότητα εντός Ιράν παραμένει οριακά διαχειρίσιμη, ενώ το Ισραήλ αποφεύγει επιθετική δράση κατά των ιρανικών πυρηνικών εγκαταστάσεων.

Η πιθανότητα αυτού του σεναρίου είναι σημαντική, καθώς εναρμονίζεται με τα συμφέροντα τόσο των ΗΠΑ (αποφυγή νέας εμπλοκής στη Μέση Ανατολή) όσο και της Κίνας (διατήρηση εμπορικών και ενεργειακών ροών). Παράλληλα, θα συντηρούσε την ισορροπία δυνάμεων χωρίς να την ανατρέπει επικίνδυνα.

 

Σενάριο 2: Περιφερειακή Γενίκευση της Σύγκρουσης

Σε αυτό το σενάριο, μια αμοιβαία επίθεση ή στρατηγικό λάθος οδηγεί σε κλιμάκωση της έντασης και στη δημιουργία ενός πολυμέτωπου πεδίου σύγκρουσης.Το Ιράν, είτε άμεσα είτε μέσω παραστρατιωτικών δομών, κλιμακώνει την πίεση σε Συρία και Ιράκ.

Η κατάσταση αυτή παραπέμπει σε σύγκρουση δι’ αντιπροσώπων (proxy war) που εξελίσσεται σε παρατεταμένη ασύμμετρη στρατηγική σύγκρουση. Οι εξωτερικές δυνάμεις εμπλέκονται σταδιακά: η Ρωσία επιδιώκει να εκμεταλλευτεί την αστάθεια για να εδραιώσει τη θέση της στη Συρία και να αποσπάσει τη Δύση από την Ουκρανία, ενώ η Τουρκία βλέπει ευκαιρία να αναπροσδιορίσει τη σφαίρα επιρροής της στη Βόρεια Συρία και το Κουρδιστάν.

Το σενάριο αυτό περιλαμβάνει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς τη χρονική διάρκεια και τα επίπεδα καταστροφής, με υψηλό κόστος για τους πληθυσμούς και έντονες επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και της Ινδίας. Η αποσταθεροποίηση γίνεται πολυπαραγοντική και διαχέεται πέραν της Μέσης Ανατολής.

 

 Σενάριο 3: Εσωτερική Κατάρρευση του Ιράν

Σε αυτό το ενδεχόμενο, η κοινωνική, πολιτική και οικονομική κρίση εντός του Ιράν επιδεινώνεται, οδηγώντας σε κατάρρευση της κρατικής συνοχής. Η συνέχιση των κυρώσεων, ο υψηλός πληθωρισμός, η απονομιμοποίηση της θεοκρατικής εξουσίας, καθώς και οι διαρκείς λαϊκές κινητοποιήσεις, ενδέχεται να προκαλέσουν ένα ντόμινο αποσταθεροποίησης. Το Ιράν, υπό τέτοιες συνθήκες, ενδέχεται είτε να εισέλθει σε φάση εμφυλιακής ρήξης, είτε να καταρρεύσει ως περιφερειακός παίκτης, χάνοντας τον έλεγχο σε βασικές επαρχίες και διεθνή ερείσματα.

Αν και φαινομενικά ένα τέτοιο σενάριο αφαιρεί έναν στρατηγικό αντίπαλο του Ισραήλ, η κατάρρευση ενός μεγάλου, πολυεθνοτικού κράτους στην καρδιά της Ευρασίας εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους: γεωπολιτικό κενό εξουσίας, ενίσχυση εξτρεμιστικών ομάδων, αύξηση της λαθρεμπορίας όπλων και πυρηνικού υλικού, και πιθανή διάχυση κρίσης σε Αφγανιστάν, Καύκασο και Πακιστάν.

Το σενάριο της κατάρρευσης είναι δομικά πιθανό, όμως προϋποθέτει τόσο συστημικές όσο και κοινωνιοπολιτικές παραμέτρους που δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν με απόλυτη ακρίβεια.

 

 Σενάριο 4: Παγκόσμια Εμπλοκή και Νέος Διπολισμός

Το πιο απαισιόδοξο, αλλά και το πιο συστημικά επικίνδυνο σενάριο, αφορά την εξέλιξη της κρίσης σε διεθνές στρατηγικό πεδίο ανταγωνισμού ΗΠΑ–Κίνας–Ρωσίας, με τη Μέση Ανατολή ως βασικό θέατρο επιρροής. Η στρατιωτική στήριξη των ΗΠΑ προς το Ισραήλ συνοδεύεται από αντίμετρα της Κίνας (ενίσχυση του Ιράν, επενδύσεις στους BRICS+) και της Ρωσίας (μεταφορά οπλικών συστημάτων, δορυφορικής τεχνολογίας κ.λπ.).

Η Μέση Ανατολή γίνεται κομβικό στοιχείο ενός νέου γεωπολιτικού διπολισμού. Παράλληλα, αναπτύσσεται στρατιωτικοποίηση νέων πεδίων —όπως η Ερυθρά Θάλασσα, το διάστημα και οι κυβερνοδομές— με τη διεθνή νομιμότητα (jus ad bellum) να αποδυναμώνεται.

Το κόστος ενός τέτοιου σεναρίου θα ήταν παγκόσμιο, όχι μόνο γεωπολιτικά, αλλά και οικονομικά, εμπορικά και περιβαλλοντικά. Η διεθνής κοινότητα οφείλει να το προλάβει μέσω δομικών αντιπολωτικών πρωτοβουλιών.

Η σταθερότητα στη Μέση Ανατολή δεν μπορεί να επιβληθεί από έξω ούτε να αγνοήσει τα κοινωνικά και θεσμικά ελλείμματα της περιοχής. Απαιτείται μια νέα πολυεπίπεδη στρατηγική, που θα ενσωματώνει τον ρεαλισμό των διεθνών σχέσεων, τον ιδεαλισμό της ανθρώπινης ασφάλειας και τον πραγματισμό της γεωοικονομικής ισορροπίας.

Η επιλογή είναι συλλογική: είτε η διεθνής κοινότητα θα χαράξει ένα μέλλον προληπτικής ειρήνης, είτε θα βιώσει το τίμημα της επανάληψης του ιστορικού φαύλου κύκλου.