Ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) αποτελεί τον βασικό διαχειριστή αγροτικών ενισχύσεων στην Ελλάδα. Από το 2001 έως σήμερα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ εξελίχθηκε σε έναν στρατηγικό πυλώνα διοχέτευσης ευρωπαϊκών πόρων. Ωστόσο, ο συγκεντρωτικός και ανεπαρκώς ελεγχόμενος χαρακτήρας του, σε συνδυασμό με την πελατειακή λειτουργία του κράτους, τον μετέτρεψαν σταδιακά σε μηχανισμό αναπαραγωγής συστημικών στρεβλώσεων.

  1. Το ιστορικό του σκανδάλου: Από την παράλειψη στον εντοπισμό

Το 2024–2025 η Ε.Ε., κατόπιν ενδελεχών ελέγχων, επέβαλε στην Ελλάδα πρόστιμο 675 εκατομμυρίων ευρώ για παράτυπες αγροτικές ενισχύσεις που διαχειρίστηκε ο ΟΠΕΚΕΠΕ. Η διερεύνηση αποκάλυψε:

  • χιλιάδες ψευδείς δηλώσεις βοσκοτόπων,
  • χρήση ανύπαρκτων ΑΦΜ και δηλώσεις από αποβιώσαντες,
  • δηλώσεις εκτός δικαιοδοσίας (π.χ. Κρήτη–Καβάλα),
  • και δομημένες αποκρύψεις στα εσωτερικά μητρώα του οργανισμού.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πρώτες ενδείξεις υπήρχαν ήδη από το 2017, ωστόσο καμία κυβέρνηση δεν προχώρησε σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Η συστηματική ανοχή δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για συνενοχή, αμέλεια ή και σκόπιμη συγκάλυψη.

3 Διοικητική Εντροπία και Απουσία Διαφάνειας

Η υπόθεση αναδεικνύει μια χαρακτηριστική περίπτωση «διοικητικής εντροπίας» (administrative entropy), κατά την οποία ένας δημόσιος οργανισμός παύει σταδιακά την ικανότητά του να αυτοελέγχεται. Η εναλλαγή 5 υπουργών και 6 διοικήσεων μέσα σε 8 χρόνια δεν επέτρεψε τη θεσμική σταθερότητα, ενώ οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είτε απενεργοποιήθηκαν είτε περιθωριοποιήθηκαν.

  1. Ευρωπαϊκή Επιτήρηση και το ζήτημα της εθνικής κυριαρχίας

Το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ εντείνει τον διάλογο περί της σχέσης μεταξύ κρατικής κυριαρχίας και ευρωπαϊκής επιτήρησης. Η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και η απειλή αναστολής της διαχειριστικής επάρκειας του οργανισμού εγείρουν το ερώτημα: Σε ποιο βαθμό το ελληνικό κράτος είναι σε θέση να διαχειρίζεται μόνο του ευρωπαϊκούς πόρους;

Η «μεταβίβαση εμπιστοσύνης» (trust delegation) από την Ε.Ε. προς τα κράτη-μέλη βασίζεται στην παραδοχή ύπαρξης λειτουργικών και αξιόπιστων εθνικών θεσμών – κάτι που στην περίπτωση ΟΠΕΚΕΠΕ αποδείχθηκε προβληματικό.

  1. Ανάλυση βάσει θεωριών Πολιτικής Επιστήμης

5.1 Θεωρία Θεσμικού Εγκλωβισμού

Η πολιτεία απέτυχε να αναπροσαρμόσει τις εσωτερικές της δομές ενόψει μεταβολών στο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ λειτουργούσε βάσει παρωχημένων μηχανισμών αποτύπωσης και επαλήθευσης, με τον θεσμικό «εγκλωβισμό» να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα αποτυχίας.

5.2 Ρεαλιστική Θεώρηση της Πολιτικής Ευθύνης

Η κλασική διάκριση μεταξύ «λογοδοσίας ex post» (μετά το γεγονός) και «υπευθυνότητας ex ante» (προληπτική ευθύνη) δείχνει ότι το ελληνικό κράτος παραμένει προσκολλημένο στην πρώτη, δίχως μηχανισμούς πρόληψης ή προληπτικής εποπτείας.

  1. Προτάσεις Πολιτικής
  1. Θεσμική ενοποίηση ΟΠΕΚΕΠΕ – ΑΑΔΕ – Κτηματολόγιο με διαλειτουργικά πληροφοριακά συστήματα.
  2. Ενίσχυση διαφάνειας: Υποχρεωτική δημοσίευση ελέγχων, δημιουργία ανοικτών δεδομένων (Open Data) σε αγροτικές επιδοτήσεις.
  3. Ανεξάρτητη αρχή λογοδοσίας με κοινοβουλευτική εποπτεία, εκτός κυβερνητικής επιρροής.
  4. Εισαγωγή μηχανισμών “whistleblowing” στον αγροτικό τομέα.
  5. Ψηφιοποίηση γεωχωρικών ελέγχων με τεχνολογία AI/ML για επιτήρηση δηλώσεων.
  1. Συμπεράσματα

Το ζήτημα του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι έκφραση της δομικής παθογένειας της ελληνικής διοίκησης και πολιτικής κουλτούρας. Η επαναθεμελίωση της θεσμικής αξιοπιστίας της χώρας απαιτεί  αλλαγή τόσο στην οργάνωση της διοίκησης όσο και στην πολιτική στάση απέναντι στη διαφάνεια, τη λογοδοσία και τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό.

.